Вопрос к тестировщикам
Во-первых, QA и тестирование это разные процессы. Тестирование полагает улучшить качество продукта, но QA - это нечто другое.
ну да, вы "вроде как бы и правы", даже гоголь вас поддерживает (спросить "qa vs testing").
например здесь https://intersog.com/blog/tech-tips/qa-vs-testing/:
Testing: The process of executing a system with the intent of finding defects including test planning prior to the execution of the test cases.
Quality Control: A set of activities designed to evaluate a developed working product.
Quality Assurance: A set of activities designed to ensure that the mobile app development and/or maintenance process is adequate to ensure a system will meet its objectives.
еще здесь https://www.functionize.com/blog/quality-assurance-vs-qual...:
Quality assurance is process oriented. It is all about preventing defects by ensuring the processes used to manage and create deliverables works. Not only does it work, but is consistently followed by the team. Moreover, QA is about engineering processes that assure quality is achieved in an effective and efficient way.
Quality control, alternatively, is product oriented. It is the function of software quality that determines the ending result is what was expected. Whereas QA is proactive, QC is reactive. QC detects bugs by inspecting and testing the product. This involves checking the product against a predetermined set of requirements and validating that the product meets those requirements.
Testing is a subset of QC. It is the process of executing a system in order to detect bugs in the product so that they get fixed. Testing is an integral part of QC as it helps demonstrate that the product runs the way it is expected and designed for.
думаю, в крупных фирмах со сложными продуктами, с численными командами разработчиков это близко к тому, что говорит гоголь. но в большинстве фирм эти гоголевы определения - далекая абстракция. работал в фирмах, где не было вообще ни тестировщиков, ни qa, ничего подобного. но продуктом пользовался весь мир (ну, половина : ), и человек 5 сидело на телефонах и имэйлах, успокаивали клиентов, которые и были и тестерами, и qa фактически. это - как оно бывает в реальности.
был и в фирме, где ничего такого не было-не было, пока клиент не ряфкнул и не сказал, что он поищет другого, если мы
не обзаведемся qa. "создали". людей новый не набрали, просто пару человек отслоили от разработчиков, и они стали заниматься этим "как бог послал". клиент успокоился и, насколько я знаю, до сих пор доволен. то есть мне вживую не пришлось пережить классическую гоголевскую формулировку. для меня это "как должно бы быть, но нигде не бывает, потому что ни времени, ни людей, ни денег в бюджете"
если кто-то расскажет, как это у них реально происходит, прочту с интересом.